NOVÉ PUBLIKACE PRO DĚTI- hravé obrázkové nebeské veršování- CO SE DĚJE NA OBLOZE a POSVIŤTE SI NA SOUHVĚZDÍ
V současnosti se z rodičů stávají učitelé a hledají cesty, jak uchopovat výuku, v hravosti a lehkosti motivovat své děti a naučit je potřebným vědomostem a dovednostem.
Waldorfská pedagogika to velmi dobře umí také proto, že ji nese rytmus, propojení myšlení, cítění, vůle- hlavy, srdce a rukou, společné hromadné činnosti, pohyb, umělecké tvoření, vypravování, učení se skrze prožitek.
Rytmus vyučování i každodenního života by měl respektovat náš dech: nádech- výdech a plynule se přelévat z rytmické (vůle, končetiny, pohyb, rytmus) do výukové (hlava, soustředěná tichá práce, tvoření, umění) a vyprávěcí části (cit, prožitek, niterná práce, obrazy, fantazie…).
Jednotlivé metody waldorfské výuky můžete vyzkoušet také. O celé struktuře hlavního vyučování s inspirací pro učení se matematiky jsem psala zde.
Nyní Vám ukážu několik možností, jak uchopit učení se abecedy, měkkých a tvrdých souhlásek.
Nejedná se o celé vyučování, ale jen o inspiraci. Ve třídě jsme tyto básničky předváděli v kruhu a hledali společně vhodný pohyb, který se líbil všem a vyjadřoval daný verš. Často jsme formu i obměňovali.
Věřím, že se Vám bude líbit a že pomůže Vašim dětem hravě se učit ČJ v pohybu a řeči.
ABECEDA- básnička v pohybu:
A, B, C, Č, D, Ď- abeceda jede.
E, F, G, H, CH- trochu pospíchá.
I, J, K, L, M, N, Ň- pořadí nezapomeň.
O, P, Q- není to tak zlé.
R, Ř, S, Š, T, Ť- jezdí po celém světě.
U, V, W- na cestu Tě pozve.
X, Y, Z, Ž- nebudem doma ležet.
Jana Tlapová
MĚKKÉ SOUHLÁSKY- básnička v pohybu:
ŽI, ŠI, ČI, ŘI, CI, JI, DI, TI, NI se kamarádí s měkkým i.
ŽI, ŠI, ČI, ŘI- háčky mají čtyři.
CI, JI- s měkkým i se svíjí.
DI, TI, NI- háčky na Ď, Ť, Ň mají prázdniny.
Jana Tlapová
TVRDÉ SOUHLÁSKY- básnička v pohybu:
HY, CHY, KY, RY, DY, TY, NY- tam se píše tvrdé Y.
HY, CHY, KY, RY, DY, TY, NY- chytrý tygr dýchá, kýchá a hýbe rameny.
Jana Tlapová
Tvrdé slabiky s chytrým tygrem- dýchání, kýchání a hýbání rameny.
Chtěli byste si se mnou a synem Lukášem vyzkoušet vyučování ČJ – učení se tvrdým souhláskám – ve waldorfském rytmu, den za dnem?
Naučit všechny tvrdé slabiky v básničkách, písničkách, pohybu, pantomimě, hře a vypravování?
Máte zájem o on-line výuku se mnou a synem ve waldorfském rytmu?
Jestli je Vaše odpověď ANO, tak jste mě moc potěšili!
Ale já Vás nepotěším, protože tuto výuku teprve chystám. A bude mi chvíli trvat, než vytvořím smysluplný celek zde pro vás, protože právě teď se rodí den po dnu jednotlivé vyučovací dny šité na míru pro mé školní děti.
Pokud byste chtěli celý proces urychlit, tak pište do komentářů, bombardujte mě e-maily, sdílejte dál a Vaše aktivita mě možná povzbudí k rychlejší tvorbě vyučování i pro Vás podle toho, jak právě teď učím děti ve škole, i když bez školy.
Ale přece jen Vám dnes nabídnu první mini ochutnávku, úvodní hádanku k výuce slabik hy. Poznáte, co to je?
První hádanka
Nohy, rohy mám, mečím, trkám, hýbám se a nehýkám.
Jana Tlapová
Co je to? Je to jednoduché?
Věřím, že už víte, ale odpověď Vám ještě neprozradím… Až někdy příště, až se mi podaří vytvořit pro Vás další várku inspirace nejen pro domácí učení.
Nebude to sice úplné waldorfské učení, protože tam bude chybět to nejdůležitější, osobní kontakt, vztah a teplo, ale vztah si spolu můžeme vybudovat, teplo Vám poskytne Vaše rodina, Vaši nejbližší a kdo ví, třeba se někdy i osobně setkáme… 😉
Tak co, chtěli byste se učit se mnou? Budeme se učit společně?
Těší se Jana a její Tlapky