NOVÉ PUBLIKACE PRO DĚTI- hravé obrázkové nebeské veršování- CO SE DĚJE NA OBLOZE a POSVIŤTE SI NA SOUHVĚZDÍ

9.12.- svátek slaví Vratislav/ Vratislava

Nastal čas na další vypravování. Než se pustíte do čtení dalšího příběhu, nakreslete prosím obrázek vycházejícího ze včerejšího vypravování. Co se včera stalo? Zrekapitulujte příběh. Vzpomněli jste si na všechny detaily? Napadají Vás další otázky a odpovědi vztahující se k obrazům minulého dne? Pokud chcete, zapište si další poznámky a postřehy…

VĚTVE A KMENY

„Koruna králi na hlavě září, 

koruna větví se proplétá v nebeské záři,

větví se v touze dotknout se záře Slunce i hvězd,

sytí pak oheň, co dokáže nás chránit a v noci vést.

Kmen rovný je, v přímosti se tyčí,

propojuje dva světy, jako hůl i palivo strach ze tmy ničí.“

Máte za sebou den plný prožitků a zážitků. Prožili jste něco, co se dotýká včerejšího příběhu? Dotkla se témata koruny a stromů včerejšího příběhu trnité cesty hustým lesem a nalezení mýtiny Vašeho dnešního prožívání?  Napadají Vás nějaké další otázky? Pokud ano, zapište si je a popovídejte si o nich.
Až dokreslíte obrázek, pohodlně se posaďte, zapalte si svíčku a řekněte si úvodní básničku Adventního putování. 

ADVENTNÍ PUTOVÁNÍ těchto dětí a dospělých průvodců

………………………………………………………………………………………….

Dnem za dnem, krok za krokem, putují …………………………..

světem- věčným věkem- s radostným poskokem.

Na dalekou pouť se vydají, mnoho zažijí,

v poznání dozrají, tajemství prožijí…

V tento magický adventní čas

budou putovat každý den zas a zas.

Kam je cesta zavede?

Kdopak je povede?

Co objeví?

Co zůstane skryto?

Každý dostane, co zaslouží,

není nám to líto.

Světlo na obzoru udává směr,

vše, co prožijí, dá nový rozměr,

rozšíří barevnější obzory,

pohledy na tvory (i potvory)…

Nechť je společně strávený čas

propojen nitkami lásky v souznění zas a zas,

když tvoříme pohodu v nitru,

snad včas, v ten pokojný adventní čas.

Nechť tato kniha padajících listů předvánočních dnů

uchová voňavou vzpomínku laskavých snů

a vše, co vznikne v lásce objevného putování,

stane se realitou, nebude to zdání…

Boží láska je tu s námi bez přestání

a všechny nás chrání…

♥ S láskou Jana Tlapová autorka tohoto Adventního putování
Máte-li chuť, můžete si i společně zazpívat nějakou oblíbenou koledu, nebo se Vám zalíbila „Byla cesta, byla ušlapaná“…?
Těšíte se na další pokračování příběhu? Už Vám ho nesu… Přišel čas odstřihnutí dalšího dílečku adventního kalendáře a odhalení nového obrázku.

9.12.- devátý adventní den- svátek slaví Vratislav/ Vratislava

První noční hlídka vyšla na dvojici ………………………………………………………….. Na nebi se třpytily hvězdy, oheň poklidně praskal a poskytoval hřejivé teplo a ochranu před dravou zvěří. Pohodu strážců ohně narušilo vlčí zavytí, které se rozléhalo kdesi v dálce.

V ……………………………………………………………. hrklo. „Co teď?“ pomysleli si…………………………………………………… „Máme vzbudit ostatní? Budou se vlci přibližovat a ohrožovat nás?“

Jako odpověď vlčí hlasy zesílily. Zvětšoval se i strach.

…………………………………………………….. šáhli pro další větve, aby přiložili. Konečky prstů nahmataly jemné pupeny, které když přiblížili blíže planoucímu ohni, vrhaly stín vytvářející prapodivné děsivé obrysy.

„To je ono! Uděláme z větví a pupenů stínovou hradbu a poprosíme duchy stromů o pomoc.“ Tato představa je uklidnila a naplnila nadějí. Rychle do práce!

Do země kolem ohně začali zapichovat větve různých stromů. Každá z nich byla jinak tlustá, stejně tak byly rozdílné i pupeny a rozestupy mezi nimi. Armáda stínů se rozrůstala. Z pupenů se stali vojáci, vzorně stojící v rozestupech na větvích. …………………………………………………………………. při zapichování pronášeli v duchu prosbu o pomoc: Představovali si, jak se z každého pupenu stává bojovník připravený je bránit před vlky a jinou dravou zvěří. Hradba postupně vytvářela kruh kolem dokola ohniště.

Zbývá již posledních pár větví a kruh se uzavře. Stínová hradba bude dokončena!

Vlčí zavytí tentokrát zaznělo velmi výrazně, dostalo nádech blízkosti. Nebylo pochyby, že vlci jsou už poblíž.

Když se ………………………………………………………. ztišili a pozorně naslouchali, jakoby zavnímali vlčí obrysy vystupující z tmy hustého lesa, hladový dech cítící lidskou kořist, tlapy našlapující mýtinou, směřující k dutině stromu, kde zbytek výpravy spí…

Třesoucí se ruce ……………………………………………………… umístily kolem ohně poslední stínovou větev s pupeny naděje.

„Prosíme o pomoc, duchové stromů. Děkujeme za Vaši sílu proměny skrytou v pupenech, v paměti letokruhů růstu.“

Naléhavost prosby byla skoro hmatatelná a stupňovala se tím, jak se vlci přibližovali a tvořili  kruh stále se smršťující a smršťující…

U stínové hradby se ale zastavili.

Začalo se dít cosi podivného…

Duch stromů vyslyšel zoufalou prosbu ……………………………………………………………… Stínová hradba se začala proměňovat a z jedněch pupenů vyrašili mohutní bojovníci, s listy tvořící štíty jako ochrana před vlky, s ostrou čepelí zraňovali a řapíky jako kopí bodali. Z jiného druhu pupenů vykvetly květy, které svými okvětními listy vytvořily matčinu sukni, pod kterou se zlo dostat nemůže. Kolem se šířila vůně, která byla pro vlky utrpením. Kroutili se v křečích, když natáhli do nozder tento pach. Na útěk je zahnaly tyčinky a pestíky, které se uvnitř květů skrývají. Bodaly a tloukly vlky kdykoliv se zlými úmysly chtěli zaútočit. Vlci byli zoufalí, bylo jasné, že armáda z proměněných pupenů je porazila, celá smečka odtáhla s kňučením, se svěšenými ocasy a s předsevzetím, že se lidem budou zdaleka nadosmrti vyhýbat…

………………………………………………………………………… si oddychli. V zápalu boje si nevšimli, že za nimi stojí Josef s Marií, kteří celou bitvu s úžasem sledovali s nimi. Obejmuli se. Slzy radosti, věčnosti a uvolnění se kutálely po tvářích.

„Děkujeme, duchové stromů, armádo proměněných pupenů….“

Oči zalité slzami však spatřily, že už žádná armáda kolem nich není. Mýtina zářila v jasném měsíčním světle, stíny z hradby se stáhly a zdálo se, jakoby zde nikdy žádná bitva neproběhla.

Všichni ale věděli, co se stalo, na tuto zkušenost nikdy nezapomenou, ani jejich vděčnost nikdy nezanikne. Každá krize představuje příležitost k růstu, k proměně a podaří-li se propojit záměr, odevzdání, modlitbu a vlastní práci, je vyhráno.

Krize překonána. Povyrostli všichni. Co Tě nezabije, to Tě posílí…

Josef s Marií poslali ……………………………………………………… spát. Poslední hlídka byla završena úchvatným svítáním přinášejícím světlo nového dne posíleného novu silou a odvahou protkanou jistotou, že upřímná prosba v pomoc vyšších sil nabízí pomoc kdykoliv. 

„V krizi a pupenech se příležitost k růstu skrývá,

když správná chvíle dozraje, proměna zázračná bývá.“

NÁPADY NA TVOŘENÍ, TÉMA K ZAMYŠLENÍ

Tento text slouží pro rodiče jako nápadník k promluvě o tomto tématu- není určen k předčítání jako příběh výše, ale obsahuje řadu odkazů a podnětů pro aktivní tvoření. Vše je pak shrnuto na závěr formou výčtu jednoduchých úkolů. Na Vás pak je, co si vyberete, jak vše uchopíte. Cílem je se naladit na adventní zklidnění, ale ne na dostihovou dráhu- neočekává se, že uděláte vše- vybírejte dle Vašeho gusta a nálady... Případně přidejte další tipy a nápady na FB Učíme se společně.

Pozorujte proměny pupenů na větvičce, kterou jste utrhli na svatou Barborku. Stala se tam nějaká proměna? Průběžné kreslení obrázků vše může zdokumentovat a zviditelnit změny. Skvělá je i fotodokumentace den po dni. Přineste si z procházky „vzorky“ větviček různých keřů a stromů. Vložte doma do vázy a pravidelně pozorujte, nakreslete alespoň jeden obrázek, nejlépe sérii obrázků průběžně. Ze série obrázků na stejném papírovém formátu (slepený bločkový papír) lze zhotovit „pohybovou knížku“ nebo leporelo. Miniinspirace zde.

Na procházce pozorujte pupeny různých stromů a keřů. V čem se odlišují? Jaký mají tvar? jak jsou daleko od sebe? Skrývají v sobě list, nebo květ? Dá se to poznat? Pokud Vás zaujalo určování stromů podle pupenů, existuje k zakoupení pomůcka od skupiny Rezekvítek.

Je pupen v něčem podobný semenu?

Jaké životní krize Vás posílily, jaké naopak oslabili? Proč? Co by Vám pomohlo, abyste krize lépe zvládali? Jak vnímáte představu krize jako příležitost k růstu? Vybrali byste si raději stát se listem, nebo květem? Proč?

Jak se proměňují pupeny v různé roční době? Kdy je ona tajemná doba proměny?

Existuje věda – gemmoterapie, která využívá sílu účinků pupenů. Pupeny stromů obsahují mimořádně hodnotné látky, které se v jiné části rostliny nevyskytují, zahrnují široké spektrum hormonů, enzymů, minerálů, stopové prvky, vitaminy a další látky. Pupen obsahuje to nejlepší z celé rostliny, a právě proto jsou tinktury z pupenových výluhů mimořádně účinné k regeneraci bolestivých stavů, k doléčení po nemoci (borelióza). Tinktury se dělají z pupenů různých stromů a keřů a jsou úspěšně používány v lidovém léčitelství.

Listy, míza a pupeny stromů se řadí mezi superpotraviny s širokou škálou léčebných dopadů. Praktické úkoly s vyráběním tinktur se ale do zimní adventní doby nehodí, tato síla se probouzí na jaře. Pokud Vás tento okruh zaujal, zaměřte se na výrobu tinktur na jaře. Starší děti (6.,7.tř.), vědce-průzkumníky, mohou inspirovat tyto pracovní listy Liběny Dopitové

Máte-li doma éterické oleje různých stromů, pozvěte k poznávání stromů i svůj čich.

Co takhle dát si Pupendo? Zhlédnout komedii Jan Hřebejka z roku 2003.

9.12.- PUPENY

„V krizi a pupenech se příležitost k růstu skrývá,

když správná chvíle dozraje, proměna zázračná bývá.“

Rekapitulace inspirativních úkolů, co vše můžete udělat, aneb nalaďte se, vyberte si a čiňte:

  • Zamyslet se nad potenciálem pupenů. Téma krize jako příležitost k růstu, proměny. List, nebo květ? Téma pupeny jako superpotravina, gemmoterapie.
  • Pozorovat proměny pupenů na větvičce sv.Barborky.
  • Na procházce pozorovat pupeny různých stromů a keřů. Přinést si domů vzorek, pozorovat jejich proměnu, kreslit ji, nebo fotografovat den po dni. Vyrobit si animační knížečku, leporelo.
  • Tipy na pracovní listy a klíček k určování stromů podle pupenů.
  • Zhlédnout Pupendo.
  • Očichat si éterické oleje různých stromů.

Krásný devátý adventní den.

Mgr. Jana Tlapová
Jsem neobyčejně obyčejná žena. Vyjímečný originál. Jako každý z Vás. ;-) Rozhodla jsem se stát tvůrcem svého života v respektu s plánem vesmírné režie. UČÍME SE SPOLEČNĚ. Každý den. Po celý život. Moji největší učitelé jsou mí nejbližší. Vytvářím svobodný zodpovědný prostor pro inspiraci a učení dětí a dospělých. Vymyslela jsem a v praxi praktikovala výukové materiály nejen pro prvopočáteční čtení a psaní:Písmenkové básničky >>- originální sada pracovních listů celé abecedy v obrázku, verši i psaní, vhodná k učení i hraní, rozmanité pohádky >> a sešity k psaní i malování: NEOBYČEJNĚ OBYČEJNÉ SEŠITY>> a NEOBYČEJNĚ OBYČEJNÉ SEŠITY- varianta Vyrob si sám>> Zajímá Vás více? Budeme se navzájem inspirovat svými osobními příběhy a zkušenostmi? Připojíte se? Můj příběh si přečtete zde>>
Komentáře